onsdag den 14. oktober 2015

Surbær og hyben marmelade til spisekammeret

i begyndelsen af min ferie var jeg et smut på landet, hvor der blandt andet blev lavet foråd til spise kammeret i form af forskellige marmelader af surbær og hyben.

I mine forældres have er der en surbær busk, med fantastisk mange bær på, som jeg var ude at plyndre i regnen.
Der er vist en del der ikke ved hvad surbær er, men det er en bærbusk der mest af alt minder om rønnebær. 
Indtil videre har vi ikke lavet så meget forskelligt af bærene, men de kan bestemt anbefales til smags giver i snaps. Her er den højt på min liste. 
Men i år skal bærene bruges til noget andet, nemlig marmelade. 

På min jagt i haven faldt jeg også over deres forskellige hyben buske, der stadig har mange bær. 

Inde igen blev surbærene ordnede og kogt sammen med æbler til en dejlig marmelade. 

Ingredienser (ca. 4 almindelige syltetøjs glas):
800 g surbær
800 gram æbler uden kernehus og skåret i små stykker
1/2 dl vand
1//2 dl sukker

Surbær og æbler sættes til at koge i 10-15 min. Derefter tilsættes sukker efter smag (og evt. stjerneanis eller kanel, for at give en ekstra smag). Marmeladen skal koge yderligere 10-15 min under svag varme. 

Jeg delte portionen i to og tilsatte den ene stjerneanis, som virkelig heller ikke er et dårligt valg.

Marmeladen bliver fin tyk og får syrlig og anelse ram smag, der vil være perfekt til en ostemad. 
Jeg syntes det smager fantastisk, men det er nok ikke noget for folk der ikke kan lide syrlige sager og forventer en sød marmelade.  

Det jeg elsker mest ved efteråret er at hybensæsonnen nu er gået ind, med sine flotte farvede bær der ser noget så flot ud. 
Noget jeg til gengæld HADER, så er det at ordne hyben, især de små af slagsen jeg har her. I år havde jeg læst vidt og bredt om metoder til hvorledes man nemt kan fjerne de kløende kerner fra kødet, uden at gå amok i kløe. Og kom frem til at prøve metoden med at blente kalverede hyben med kærner, for derefter at skumme/skylle kernerne fra. Det er bestemt IKKE en metode jeg vil anbefale. 
Min portion var så lille at jeg bitterligt fortrød valget, da både kerner og hyben kød sank til bunds. 
Jeg vil istedet anbefale den metode hvor man fjerne top og bund, halverer bærene og fryser dem natten over. Herefter kan man fjerne kerne med en ske uden det helt store kløeanfald. 

Jeg var heldigvis startet med at ordne ca. 1/3 af min portion på den gammeldags maner med at fjerne kerne fra kødet med en kniv, da jeg godt kan lide at der er lidt større kødstykker i marmeladen. 
Resten måtte koges grundigt med kerne, for at kunne purres gennem en sig, for at plukke, pille og halverings arbejdet ikke var helt spildt. 
Metoden er kun en nødløsning, da den giver et for stort spild.  

Men dejligt ser det ud og skønt smager det, når man først er kommet dertil.

Ingredienser (ca. 4 almindelige syltetøjs glas):
800 g hyben
800 gram æbler uden kernehus og skåret i små stykker
1/2 dl vand
1//2 dl sukker (efter smag)

hyben og æbler sættes til at koge i 10-15 min. Derefter tilsættes sukker efter smag og det er vigtigt at smage på marmeladen her, da mængden af sukker afhænger meget af hvilet type æbler man har brugt. Marmeladen skal koge yderligere 10-15 min under svag varme. 

Uhm... jeg kan næste ikke vente med at åbne det første glas. Kom vist også til at prøve smage lidt mere på det end nødvendigt. Men det smager altså bare skønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar