lørdag den 17. oktober 2015

Frokost med fantastisk udsigt i arkitektonisk perle

Det er bestemt ingen hemmelighed at jeg er arkitektonisk interesseret og at det i serdeleshed er danske arkitekter og designere fra omkring 1940-1970érne der kan begejstre mig. 

Så det var en kæmpe oplevelse da jeg i går var inviteret til at spise forkost med min veninde H og hendes kæreste i Nationalbanken, hvor han arbejder.

Udefra ser den jo ikke ud af meget, ligner mest af alt en stor lukket kolos, men når man ser efter kan man godt se at der er tænkt over hver mindste detalje i og omkring den store kolos.
Fx er træerne, belægningen, bassinet og de små bede en del af en meget større helhed, der kommer meget mere til udtryk når man ser haverne oppefra.

Det var en kæmpe oplevelse endelig at komme ind i den enorme bygning, der allerede ved indgangen åbnede en helt anden verden af spændende arkitektur. Man må desværre ikke tage billeder derinde, så jeg kan kun henvise de de finde billeder nationalbanken har lagt ud af interiøret på deres egen hjemmeside. 
Det er både lidt ærgerligt at man ikke må tage billeder af den arkitektoniske perle, men samtidig gør det så også besøget så meget mere spænderne, da man ikke kender hele bygningen på forhånd. Der er rum for at blive overrasket og imponeret gang på gang.

Det var virkelig en stor oplevelse af være inde i bygningen, hvor det var lidt som om man kom ind i en helt anden verden. Jeg var helt vild med den og begejstringen blev bestemt ikke mindre af at opleve udsigten fra kantinen og et par af de store møderum der vender ud mod Børsen, Holmens Kirke og Christiansborg. Det var et stort panorama af vinduer fra gulv til loft der fint indrammede nogle af Københavns vigtigste bygninger. Jeg kunne have siddet der og kigget ud over udsigten i uendeligheder. Selv på en våd, kold, gråvejrs dag var udsigten simpelthen fantastisk når man så den inde fra bygningen. 

Så mange tak for frokost og kigget... Det er bestemt et besøg vejr, hvis man får muligheden. 
Fik også lige prøvet at løfte lidt på den guldbar de har i forhallen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar