torsdag den 4. december 2014

Saltede mandler

Jeg er et rigtig madøre, og især hvad der angår slik og søde sager. Men hvis jeg skal vælge en lidt sundere snak, er jeg helt syg med saltede mandler og rosiner.

I går afprøvede jeg så for første gang selv at lave saltede mandler, hvilket var noget nemmere end regnet.

Selv inden de er bagte er de gode....

Så lige en tur i ovnen.... 

... og så er de lige til at spise, uhm....

Her kommer opskriften i tilfældet af at andre skulle få samme lyster som mig. Det er super nemt og de smager fantastisk.

200g mandler
125 g salt (gerne groft, men det fine kan gå)
5 dl vand

Vand og salt hældes i en gryde, og bringes i kog til saltet er fuldstendig opløst.
Derefter tages gryden af varmen og mandlerne tilsættes. Mandlerne skal trække i lagen i ca. 20 minutter.
Herefter fordeles (de forholdsvis afdryppede) mandler på en bageplade, i et tyndt lag. Mandlerne bages i ovnen ved 175 grader i ca. 15-20 minutter. Der skal røres i blandingen et par gange mens de bages.
Derefter er det bare at vente på at de er afkølede, hvis man altså kan vente så længe.

Fik jeg nævnt at de smager fantastisk?

Da vi er flere i lejligheden der har samme svaghed, afprøvede vi også lige opskriften på en portion hasselnødder. Og det er bestemt heller ikke dårligt.


Men pas på! Det er lejende let og derfor stærk vanedannende - man bliver nemt afhængig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar