søndag den 13. december 2015

Ingefærkiks

Der har været gang i køkkenet og denne gang var det for at bage mine ynglings kiks, nemlig Mr. Z´s ingefærkiks.

Det er en opskrift jeg engang har fået fra min veninde A, og vi har begge bagt dem flittigt siden. Det er blevet til mange forskellige varianter, alt efter hvor meget og lidt krydderi man får puttet i, hvor tykke kagerne kiksene bliver udrullet og hvor længe de bliver bagt. Men trods de mange forskellige variationer det er blevet til gennem årene, er det en af mine favorit kiks.

For mit vedkommende er det blevet lidt af en tradition at kiksene formes med udstikker, da jeg syntes det er lidt sjovt med kiks formet som pindsvin, elge, snegle mm. Det giver dem et hyggeligt skævt tvist, som jeg godt kan lide. Sidste år fik jeg købt nogle nye forme med julemotiver, så nu er der både juletræer, grise, mænd og koner.

Denne gang er de bagt lidt rigeligt, da det er lidt svært at styrer temperaturen i en gasovn. Og de har vist fået godt med både kanel, ingefær og allehånde, men de smager stadig fantastisk. 
Måske man i anledningen af julen, skulle prøve at pynte dem lidt, men det blive en anden dag. Foreløbig vil jeg spise dem på tallerkenen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar