mandag den 30. maj 2016

Venindehygge, jordbær med fløde og en form for byvandring

Min weekend har være fyld med hyggelige og afslappende tiltag, i godt selskab med veninder og familie.

Fredag aften mødtes jeg med H i Vanløse efter en lang uge på arbejdet. Planen lød på tøsefilm, ansigtsmasker mm. da hendes kæreste ikke var hjemme.
Men vi endte i stedt med noget lige så hyggeligt. Nemlig sofahygge, jordbær med fløde på altanen, en lang aftentur rundt på Damhusengen og en overnatning.

Jeg hat tidligere overnattet en del i Vanløse hos H og hendes kæreste, men efter jeg er flyttet herind har jeg ikke rigtig gjort det. Hvilket egentlig er en skam, da det giver en helt anden afslappet stemning, når man ikke rigtig skal nå noget end bare at hygge sig.

Da H skulle på arbejde lørdag kørte jeg tidligt fra Vanløse og købte god morgenmad med fra bageren. Må indrømme at jeg for tiden har en svaghed for tebirkes. 

Da jeg ikke havde andre planer for weekenden og de lovede godt vejr, tog jeg ind for at kigge lidt nærmere på Slotsholmen, hvor der ligger lidt forskellige lidt mere ukendte museer i formindelse og rundt omkring Christiansborg, som er den mest kendte bygning på den lille ø i midten af byen.

Først gik jeg rundt og kiggede lidt på ridebanen og området omkring den.

Der var ikke så mange mennesker derinde, men de få der var der var turister. Så med godt vejr og en buegang som denne, var det lidt som om man selv var på ferie. 
Tanken var at jeg ville på teatermusset, der ligger med indgang fra ridebanerne. Men det åbnede desværre først nogle timer senere, så det må blive en anden gang.

Isedet begav jeg mig ned mod det gamle bryghus, som i dag huser Kongens Lapidarium, og ca. 400 gamle skulpturer af sten og gips fra 1500-1700 tallet. Man kan sige at det er en slags rekreationshjem for gamle trætte skulpturer der ikke længere kan tåle at stå ude i det danske vind og vejr, og derfor er kommet indendøre.
Men desværre gik jeg også her forgæves, da museet var lukket grundet sygdom.

Men så er det heldig at den hyggelige Bibliotekshaven kun ligger et stenkast derfra. Det er en smuk lille park der ligger mellem Christiansborg og Den sorte Diamant.  

Her slog jeg mig ned på en bænk for at nyde lidt af solen, lige som en anden lille håndfuld Københavnere der havde fundet et par bænke eller tæpper at slå sig ned på i solen. 
Grundet parkens belkikenhed er der en del turister, men trods grupperne af mennesker der bliver guidet gennem parken, virker den ikke overrandt. 

Her var roligt nok til at jeg kunne sidde på bænken næsten uforstyrret og læse lidt i min medbragte bog, med udsynet til statuen af Kirkegård. 

 Resten af lørdagen blev tilbragt på Østerbro i godt selskab med søs R, hvor den stod på is fra Østerberg, en længere gåtur rundt på Kastellet, hvorefter benene trængte til at hvile.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar