fredag den 13. maj 2016

Noget om at være viking

Vi er i min familie er forholdsvis historisk interesseret, og har derfor besøgt en del slotte, herregårde, historiske museer og markeder, gennem mit liv. Specielt Nationalmuseets stensamling, hvor især et familiemedlem elskede at bruge tid på at læse samtlige tekster og nærstuderer hver enkelt flintesten.

Jeg er stadig glad for at gå på opdagelse i historien og syntes er hyggelig at opleve den på forskellig vis, når jeg kommer rundt omkring.

Så da min veninde H spurgte om jeg ikke ville med på Middealdermarklede i Valbyparken i dag, blev det hurtig til et ja. 
Denne typer markeder kan varierer meget i kvalitet. Men jeg kunne godet lide dette arrangement, hvor ca. 1500 arrangører bor i telte og render rundt i middelaldertøj henover Pinsen. 

Vi startede eftermiddagen med at se et par forskellige vikinge kampe. Hvilket var ret underholdende, da vi kendte en af vikingerne. H kæreste er nemlig "vikinger" engang imellem.

Der blev ordentligt gået til makronerne ude på kamppladsen...

Efter kampene blev vi vist rundt på markedet af et par vikinger, der sørgede for at vi kom forbi en masse madboder. Så vi fik både grillspyd, tykke pandekager med fyld, almindelige pandekager og smagt på noget forskelligt Mjöd. 
En super hyggelig eftermiddag, i godt selskab med nogle virkelige vikinge entusiaster. 

Kom til at trække lidt på smilebåndet ved tanken om en gammel optagelse min mor havde på HVS bånd, da jeg var lille. Det handlede om en viking entusiast, der lavede knive og pilespidser af gamle biler. Starten på programmet manglede, så hjemme hos os hed programmet 
"Noget om at være viking". 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar