tirsdag den 27. januar 2015

Mandags luksus med bl.a. fasan, pastinakmos og gammeldags æblekage

I gå var det mandag og uden nogen særlig grund, blev det hurtigt til en luksusmandag, med hyggeligt besøg af søs R, god mad og Arvingerne.
Jeg elsker mad og at forkæle andre med at lave mad, især når det ikke er forventet. Så i går da jeg havde en madaftale med søs R, kom det til at stå på en luksusmiddag med bl.a. fasan, bagte rødbeder og pastinakmos.... Og så på en helt almindelig mandag.

Pastinakmos med citron.

Pastinakmos med citron:
3-4 pastinakker
½ citron (saft + skal)
½ dl fløde
½-1 dl mælk (efter behov)
salt og peber

Jeg startede med at bage pastinakkerne med salt og peber i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 45 min. Derefter blev de bagte pastanikker blendet sammen med fløde, mælk, salt, peber, citron skal og citronsaft. Jeg kom væske i, til mosen havde den ønskede konsistens.


Fasanbryst:

Fasanbrysterne ble tjekket for hagl inden de blev viklet ind i parmaskinke og bagt i 15 min ved en forvarmet ovn på 200 graden.

Derudover var der salat, bagte rodbeder med citronskal og svampe sovs til fasanbrysterne. 

 Det var første gang jeg lavede fasanbryster, og det er i hvert faldet ikke sidste gang jeg har gjort det. Det var super nemt at lave og det smagte også ufattelig godt.

Til dessert stod den på gammeldags æblekage med makroner og flødeskum. 

Uh det er dejligt med lidt mandags luksus her midt i alt det grå og triste. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar