lørdag den 10. januar 2015

Mad der skaber debat

Det er sjovt som mad kan skabe dialog eller debat.
Både hvordan den produceres, hvordan den forarbejdes og ikke mindst tilberedes og smager. En dialog som skabes på baggrund af tradition, vaner og holdninger.
Her til aften er blev der en veldig dialog i køkkenet om hvorledes man laver en rigtig biksemad! Hvad skal der i og hvad skal man have til? Og er det stadig en rigtig biksemad hvis man ændrer på traditioner, produkter og tilbehør? 
I min version i aftes, var der i hver faldet ændret en del på flere af de parameter.

Moderne biksemad.

Men hvad er rigtig biksemad?
Lige fra barnsben har jeg selv kendt til to noget forskellige versioner af biksemad.
Den ene var typen der blev lavet af gårsdagens rester af kød og kartofler stegt på en pande med salt og peber, og serveret med ketchup, rødbeder og engels sovs.
Den anden, min farmors version, som var den lidt mere luksuriøse udgave med en daggammel steg og nykogte kartofler, stegt på en pande med løg og andet godt. Inden der til sidst blev lavet en dejlig brun sovs med bl.a. fløde og engels sovs direkte i panden med biksemaden. Hertil fik man altid spejlæg. Uhm, den var god.

Min lidt mere utraditionelle version er med kogte rødbeder, løg og campingion.


Min moderne biksemaden består af følgende:

Kogte rødbeder i tern
Flæskesteg i tern (eller andre rester)
Løg
Campingion
HP sovs/engelsk sovs (eller hvad man ellers har)
Salt og peber
Timian
Spejlæg

Tilbehøret blev som følger....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar