søndag den 31. maj 2015

I chokolade himmelen....


Uhm, hvor jeg bare elsker søndage, hvor man bare skal tuller rundt og slappe af. Og hvad er bedre end at bruge søndagen på en anden ting jeg bare elsker, nemlig chokoladekage. 
Så denne søndag eftermiddag er brugt i køkkenet, hvor jeg har udviklet min helt egen vidunderlige chokoladekage. 


Jeg havde en masse chokolade af lidt ældre dato liggende, så det var på tide jeg fik det brugt. Og hvad er bedre end duften af smeltet chokolade.... Selvfølgelig med undtagelsen af nybagt chokoladekage. :-)


Ingredienser:

100 g hvid chokolade
100 g flødeost naturel
1 spsk glutenfri mel

150 g mørk chokolade (jeg brugte 75%)
150 g blød smør
150 g rørsukker
3 æg
2 dl glutenfri mel
½ tsk kanel
1 pose tørrede tranebær
+ 50-100 g hakket mørk chokolade til dejblandingen (jeg brugte 75%)


Opskrift:

Smelt den hvide chokolade over et vandbad, men pas på det ikke får for meget varme. Når chokoladen er smeltet røres flødeosten i den smeltede chokolade, hvorefter den stilles til side.

Smelt chokoladen enten over et vandbad eller direkte i en gryde, men pas på at det ikke får for meget varme.
Pisk sukker og den bløde smør sammen godt sammen i en skål. Derefter piskes et æg af gangen i blandingen, hvorefter man tilsætter kanel.
Melet vendes forsigtigt rundt i æggeblandingen, inden man til sidst vender den smeltede mørke chokolade i dejen.
Til sidst vendes tranebær og hakket mørk chokolade i dejen, hvorefter dejen hældes i en lille bradepande.

I den hvide chokolade blanding røres forsigtigt 1 spsk mel, inden den hældes oven på den øvrige kagedej.


Kagen bages i en forvarmet ovn ved 175 grader i 30 min, hvorfter ovnen slukkes og kagen bages videre i 10 min ved eftervarmen. Derefter tages kagen ud af ovnen og formen, og sættes til afkøling på en rist.

Bliver man nogensinde for gammel til at slippe skålen med smeltet chokolade?

Kage til afkøling, inden jeg skal sætte tændere i den. Da det er en brownie, er den lidt blød når den tages ud af formen, så vær forsigtig. 

Jeg er kommet i chokolade himmelen.... Uhm, hvor er den bare god.
her serveret med noget af min hjemmelavede banan-blåbæris. 
Hvis i kan lide chokolade, så er det bare med at komme igang med at bage, den er nem og hurtig. Og så smager den himmelsk.

En anden god ting ved denne kage er at den kan fryses, så der er til mange dage endnu, da der ca. bliver 25 styk ud af en kage.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar