onsdag den 22. oktober 2014

Efterårshygge med kanelsnegle

Jeg elsker duften og smagen af nybagte kanelsnegle og har bagt dem så siden jeg lærte at bruge ovnen som lille. Men jeg syntes trods flere forsøg ikke jeg har fundet den helt rigtige opskrift på de perfekte kanelsnegle.


 Denne gang har jeg forsøgt mig med at ændrer en smugle på en glutenfri opskrift på Kanelboller, ved at lave dem til en lidt grovere kanelsnegls version. so egentlig blev meget vellykket i smag og konsistens, men som desværre rullede op under bagningen. Så anden plade blev bagt i forme, hvilket hjalp noget på form og udseende.


Efter mine rettelser, kom opskriften til at se således ud:

Dej:
1½ dl lunken vand
50 g blød smør
1 æg
½ dl rørsukker
½ tsk salt
250 g grov glutenfri mel (kan erstattes med almindelig)
250 g fin glutenfri mel (kan erstattes med almindelig)
(hold lidt af melet tilbage, ca. 1½ dl)

Fyld:
150 g blød smør
3 dl rørsukker
1½ spsk kanel
1 tsk kardemomme

Ca. 25-30 stk

Opløs gær, salt og sukker i vandet. Tilsæt æg og de øvrige indridigenser, og ælt dejen i ca. 3 min. Rul dejen ud i et kvadrat i ca. 0,5 cm tykkelse.
Bland sukker, kanel, kardemomme og smør sammen i en anden skål. Fordel sukker blandingen i et jævnt lag ud over hele dejen. Rul derefter dejen på den lange led og skær skiver af ca. 1 cm tykkelse. Fordel sneglene i små forme, så sukkeret ikke løber ude på bagepladen ved bagning.
Lad sneglene hæve varmt i 50 min, hvorefter de bages ved 225 grader i ca. 10 min.

Så må vi se om kollegaerne kan lide dem i morgen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar