torsdag den 10. marts 2016

Banan-klatkager

Det er vist en offentligt kendt hemmelighed, at jeg har et bankende hjerte for klatkager.
Og at der ofte ligger et par i fryseneren, til hvis nu trængen og lysten skulle komme over mig.
I sidste måde afprøvede jeg et vellykket alternativ til klatkagerne i form af amerikanske pandekager med banan, som virkelig var gode.


Men det er nu stadig klatkager mit hjerte banker mest for og da fryseren var tom for både klatkager og pandekager, var det på tide at bage nogle nye.
Denne gang har jeg dog kombineret det bedste fra de to opskrifter i en ny opskrift, nemlig klatkager med vanille og banan.


Opskriften er som følger:
1 portion risengrød
2 æg
3 modne bananer i mindre stykker
Ca. 2,5 dl. hvedemel
1 tsk vanillesukker
1 knivspids vanille

Risengrød og æg blandes sammen med banan, vanillesukker og ren vanille. Derefter kommes melet i lidt af gangen. Dejen skal være som en lidt tyk pandekagedej. Er der komme for meget mel i dejen kan man tilsætte en anelse mælk, til man har den ønskede konsistens. Klatkagedejen bages til små klatkager på en varm pande med smør.

Uhmmmm, hvor er de gode. Og med en god kop te til, så bliver det ikke bedre. 

Jeg plejer ikke at søde dejen så meget, da jeg godt selv kan lide at søde klatkagerne med hvad jeg nu end har lyst til. En foretrukken klassiker er for tiden sirup. Men man kan sagtens spise andet til, som fx. marmelader, æblesmør osv. Det er kun fantasien der sætter grænser. 

Heller ikke denne gang blev der levnet en krumme.... Og Fryseren er igen fyldt med de dejligste klatkager. 
Næste gang må jeg prøve at lave dem med blåbær eller noget andet sjovt. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar