onsdag den 18. februar 2015

Uhm... Fastelavnsboller

De fleste af dem der kende mig godt, ved at jeg har en svaghed for mad og ikke mindst søde sager. Og her er fastelavnsbollen ingen undtagelse, men på en eller anden måde går det ofte først op for mig, så sent at jeg kun når at spise en enkelt.
Så i år har jeg taget revanche, og har selv kaste mig ud i kunsten at bage dem, efter en nem opskrift.
I skrivende stund har jeg dette års tredje potion i ovnen, men bare rolig jeg har ikke spist dem alle sammen selv.

Denne potion kom til at se lidt syge ud, men de smagte heldigvis bedre end de ser ud. Udseende skyldes en blanding af glutenfrit mel og en gasovn.

der findes jo et hav af måder at lave fastelavnsboller på, men jeg holder mest af den slags med indbagt creme og marcipan. 


Opskriften på ca. 12 stk. er således:

Dej:
50 g smør
50 g gær
2½ dl mælk
½ dl sukker
2 knivspids salt
1 tsk kardemomme
7 dl mel (hold 1½ dl tilbage til udrulningen
æg til pensling

Fyld:
marcipan og kagecreme 

Fremgangsmåde:
Smelt smør/margarine, tilsæt mælk/vand og afkøl. Rør gæren ud i blandingen og tilsæt sukker, salt og kardemomme. Bland 5½ dl mel i og lad dejen hæve i ca. 30 minutter. Del dejen i 12 stykker og form til runde boller. Brug de sidste 1½ dl mel til udrulning af dejen udrullet og put en klat kagecreme og en klump marcipan i midten inden dejen foldes sammen til en bolle. Lad bollerne hæve tildækket på en bageplade i ca. 20 minutter. Pensles med pisket æg eller vand. Bages ved 250° C i ca. 8 minutter. Lad bollerne afkøle på en bagerist.


Hvis man ikke ønsker at benytte glutenfri mel til opskriften kan man bare erstatte med almindeligt mel. Man skal dog beregne at bruge ca. 2 dl mere mel i dejen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar